Voor jou zal bijvoorbeeld Coca-Cola bekend staan als een succesvol merk. Je weet precies wat ze doen, waar ze voor staan en waar je ze aan herkent. Dit is erg belangrijk voor een merk, maar wat als jij jezelf ook ging zien als een soort ‘merk’ voor bedrijven…

Dit presenteren van jezelf zoals merken dat ook doen, wordt personal branding genoemd. Het is de laatste tijd een steeds populairder fenomeen geworden, vooral met de komst en stijgende populariteit van het platform LinkedIn. Als student is het natuurlijk lastiger om jezelf goed neer te zetten. Je hebt vaak nog maar weinig ervaring, maar ondanks dat moet je je toch kunnen onderscheiden van de rest. Hoe doe je dat?

Denk allereerst aan iets dat uniek is aan jou en waar geen enkele werkervaring tegenop kan. Weet je het al? Juist, je persoonlijkheid! Het gaat bedrijven vaak niet alleen om jouw werkervaring, want in een bedrijf gaat het niet alleen om werk, maar ook de bedrijfscultuur speelt hierbij een rol. Hierbij heb je vaak mensen nodig met een bepaalde persoonlijkheid en de juiste instelling. Als jij hiervoor een match bent, maak je vaak al een grote kans. Het ding is wel dat jouw persoonlijkheid vaak pas bij een gesprek naar voren komt. Om het daadwerkelijk tot een gesprek te krijgen is dan natuurlijk een ander verhaal. Zorg dat je jouw persoonlijkheid dus al eerder door laat schemeren. Hiervoor zijn diverse manieren.

Een eerste indruk wordt vaak gemaakt op het welbekende sociale platform ‘LinkedIn’. Vooral in de communicatiebranche is dit ook een welbekende manier om te netwerken. Iemand die namelijk zichzelf weet te verkopen, zal ook een merk kunnen verkopen. Zorg allereerst voor een goede foto. Hier is het belangrijk dat jouw uitstraling naar voren komt, dus natuurlijk moet je het professioneel houden (geen vakantiefoto’s etc.), maar lachen mag absoluut, beter zelfs. Zo’n stroeve en serieuze blik is niet waar de meeste bedrijven naar op zoek zijn…

Heb jij naast je studie ervaring opgedaan bij bijvoorbeeld een studenten- of studievereniging in verschillende commissies? Of een bestuursjaar gedaan, noem het maar op. Dan moet je dit zeker vermelden! Zorg ervoor dat je niks vergeet. Ben jij een ijverige student die zich vooral op studie focust en hoge cijfers haalt, of ben jij juist iemand die veel waarde hecht aan het opdoen van praktijkervaring naast de studie en daar veel op focust? Laat het weten! Dit zegt namelijk ook heel wat over wie jij bent als persoon.

Een andere manier om indruk te maken op een bedrijf is natuurlijk via je CV en/of je motivatiebrief. Gebruik in je motivatiebrief geen standaard zinnen die je op internet hebt gevonden, maar zorg er daadwerkelijk voor dat het allemaal jouw eigen woorden zijn. Dingen als schrijfstijl, woordkeuze, spelling zijn onbewust toch dingen die laten doorschemeren wat voor persoon jij bent. Ook kies je natuurlijk wat je precies vertelt over jezelf, probeer je hierbij altijd in te beelden dat een bedrijf jouw 0% kent en jij moet dus echt zorgen dat je onder de indruk bent als je dit vanaf de andere kant zou lezen. Niet te bescheiden dus, maar zorg dat het niet tot arrogantie komt natuurlijk.

Je CV is eigenlijk je tweede LinkedIn-profiel, maar in een notendop. Beschrijf jezelf kort en enthousiast. En ook hier weer: alle relevante ervaring mag erop, dus vergeet bijv. je commissie bij de vereniging niet. Daarnaast is het uiterlijk van je CV ook een boodschap. Ben jij een erg spontaan persoon met een enthousiaste persoonlijkheid, zorg dan dat dit een beetje naar voren komt door te werken met kleuren en vormen. Ben jij juist een wat meer gestructureerd persoon die alles op orde heeft? Gebruik strakke lijnen en houd het consistent qua kleur. Zo kun jij een bedrijf onbewust primen. 

Dus krijg je LinkedIn, CV en motivatiebrief op orde en zorg dat bedrijven jou willen, met je sprankelende persoonlijkheid! 😉 

En nu op naar succes!