Engagement and online brand awareness

Engagement/online merkbekendheid creëren op Instagram

Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw merk (leren) kennen en ze dan ook nog eens  jouw Instagramberichten liken, delen en erop reageren? Dit zocht ik uit in mijn bachelorscriptie. Lees voor een kleine samenvatting gauw verder!

Tegenwoordig weet natuurlijk iedereen dat sociale media een belangrijke rol spelen in het alledaagse leven. Bedrijven weten ook dat sociale media veel gebruikt worden en willen daarom hierop inspelen door actief te zijn op sociale media en zodoende volgers te krijgen en betrokkenheid (engagement) te creëren. Wat engagement inhoudt, zal ik je in deze blog uitleggen! 

Engagement/online merkbekendheid

Goed om van tevoren te weten: engagement en online merkbekendheid kunnen aan elkaar gelijkgesteld worden. Engagement is de sociale of morele betrokkenheid of een situatie waarin je je betrokken voelt bij een ander (Encyclo.nl, z.d.). Engagement speelt een centrale rol binnen de relatie tussen een persoon en een merk of organisatie op onder andere sociale media (Gill, 2013), waarbij het gemeten kan worden als de likes en reacties op een bericht. Online merkbekendheid verwijst naar de vraag of klanten het merk kunnen terugroepen uit hun geheugen en of ze het merk kunnen herkennen (Scheinholtz, Holden, & Kalish, 2012). Korter gezegd: kent de klant het merk of niet? Maar hoe zorg je dan voor engagement/online merkbekendheid? Dat kan door middel van een aantal factoren, waarvan ik er drie met je doorneem. 

1. Influencer marketing

We weten waarschijnlijk allemaal wat een influencer is, denk maar aan Bram Krikke, Monica Geuze, Kaj Gorgels, de Kardashian-Jenners, etc. Het gebruikmaken van een influencer is dan ook perfect om een aantal redenen:

  • Om je publieke engagement en campagnebereik te vergroten (Kostygina et al., 2020);
  • Omdat content waarin een merk wordt genoemd geplaatst door invloedrijke accounts voor een groter bereik zorgt (Kostygina et al., 2020);
  • Omdat door het gebruikmaken van celebrity endorsement je merkwaarde verbeterd, wat kan leiden tot positieve associaties met het merk (Kostygina et al., 2020) en tot het beter onthouden van het product (Ewers, 2017) en het merk (Kostygina et al., 2020), ook wel merkbekendheid dus.

2. Deelbaarheid van je content

Bij content op je Instagram-account is voornamelijk de deelbaarheid belangrijk. Bij deelbare content kan het onder andere gaan om foto’s, afbeeldingen, video’s, links of statistieken. Deelbare content is interessant omdat:

  • Deelbare media meer engagement genereert (Silva et al., 2020);
  • Het kan zorgen voor meer merkbekendheid doordat de content verspreid wordt over een platform waarop mensen het merk tegen kunnen komen;
  • Het gratis is.

3. Virtuele interactie

Tot slot is virtuele interactie tussen gebruikers en het merk en tussen gebruikers en andere gebruikers van groot belang (Barreda et al., 2015). Virtuele interactie kan zorgen voor engagement én online merkbekendheid, aangezien gebruikers gemakkelijker het merk kunnen herinneren en herkennen nadat ze ermee geïnteracteerd hebben (Barreda et al., 2015). Een vorm van virtuele interactie is het zien van gezichten op foto’s op een sociaal media platform. 

Referenties

Barreda, A. A., Bilgihan, A., Nusair, K., & Okumus, F. (2015). Generating brand awareness in Online Social Networks. Computers in Human Behavior, 50, 600–609. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.023

Duggan, M., Ellison, N. B., Lampe, C., Lenhart, A., & Madden, M. (2015, 9 januari). Social Media Update 2014. Geraadpleegd op 5 oktober 2020, van https://media.myworshiptimes22.com/wp-content/uploads/sites/6/2015/07/20140539/Social-Media-Site-Usage-2014-_-Pew-Research-Centers-Internet-American-Life-Project.pdf

Encyclo.nl. (z.d.). Engagement – 7 definities – Encyclo. Geraadpleegd op 13 november 2020, van https://www.encyclo.nl/begrip/engagement

Ewers, N. L. (2017). #sponsored – Influencer Marketing on Instagram: An Analysis of the Effects of Sponsorship Disclosure, Product Placement, Type of Influencer and their Interplay on Consumer Responses. University of Twente, 1–60. https://essay.utwente.nl/72442/1/Ewers_MA_BMS.pdf

Gill, V. (2013, 3 juni). Engagement, wat is het nou écht? Geraadpleegd op 13 november 2020, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/engagement-wat-is-het-nou-echt

Kostygina, G., Tran, H., Binns, S., Szczypka, G., Emery, S., Vallone, D., & Hair, E. (2020). Boosting Health Campaign Reach and Engagement Through Use of Social Media Influencers and Memes. Social Media and Society, 6(2). https://doi.org/10.1177/2056305120912475

Scheinholtz, L., Holden, K., & Kalish, C. (2012). International Series on Consumer Science. In Consumer knowledge and financial decisions: Lifespan perspectives.

Silva, M. J. B., Farias, S. A., Grigg, M. K., & Barbosa, M. L. A. (2020). Online Engagement and the Role of Digital Influencers in Product Endorsement on Instagram. Journal of Relationship Marketing, 19(2), 133–163. https://doi.org/10.1080/15332667.2019.1664872