Ondertussen zijn de sportscholen alweer een tijdje dicht en zoals velen van jullie vast hebben gemerkt, is het best lastig om in je eentje je homeworkouts te blijven doen. Niet alleen bevordert een goede fysieke gezondheid je ‘mentale fitheid’, het brengt ook structuur in je dag. In deze tijd is dat iets waar velen tegenaan lopen. Plan die workout in je dag, het liefst in de ochtend. Dat geeft je een goede kickstart voor de rest van je dag!

Deze maand geeft Kweek  je wat tips om fit te blijven tijdens de lockdown.

Home workouts 

Allereerst wil ik je wijzen op de honderdduizenden leuke workouts die makkelijk te volgen zijn via YouTube. Persoonlijk ben ik erg enthousiast over de apartment friendly workouts van MadFit. In je studentenkamer is het natuurlijk niet optimaal sporten doordat je waarschijnlijk geen grote kamer hebt waar je lekker op en neer kan rennen. Bij de apartment friendly workouts doe je oefeningen die wel effectief zijn maar weinig plaats in beslag nemen, én waarbij je geen problemen krijgt met je onderburen. De oefeningen zijn namelijk allemaal zonder gespring en andere lawaaierige acties.  

Het Spoorpark

Het Spoorpark in Tilburg moet je zeker ook eens bezoeken als je een creatieve workout samen met vrienden wel ziet zitten. Er zijn namelijk een heleboel trappen waar je allerlei oefeningen op kan doen, net zoals het grindpad dat door het park loopt, fijn om op te hardlopen! Aanrader: de RunKeeper app vind ik erg handig. Voor diegenen die echt geen fan zijn van hardlopen, wandelen is een prima alternatief. Minder intensief, maar goed voor je mind. Ook kan je in het Spoorpark gebruikmaken van de volleybalvelden, obstakelbaan en outdoor-gym. Lekker in de buitenlucht sporten met vrienden, veilig en gezellig!

Mentaal fit blijven

Minstens even belangrijk als fysiek fit blijven is mentaal fit blijven, zeker in zo’n situatie waar we nu in zitten. De apps Balance en Headspace bieden een heel assortiment aan verschillende soorten meditaties. Mediteren is voor veel personen lastig om zomaar mee te beginnen, maar met behulp van deze apps word je begeleid tijdens de meditatie oefeningen en kan je geleidelijk aan deze oude techniek leren. Uit onderzoek blijkt dat mediteren je helpt weerstand te bieden tegen stress, je emotionele IQ bevordert, creativiteit bevordert en je helpt te focussen. Dus als je het over fit blijven tijdens de lockdown hebt, mag je zeker je ‘mentale fitheid’ niet vergeten!