Heerlijk lunchen op een terrasje of genieten van tapas met vrienden; het is een understatement als ik zeg dat ik dat leuk vind. Ik geef toe dat ik tot de groep mensen behoor die van tevoren heel de menukaart uitgepluisd heeft, want al die keuzes… Toch is de keuze die je maakt uiteindelijk niet 100% van jou zelf. Restaurants kunnen namelijk via simpele tricks in hun menukaarten keuzes van gasten beïnvloeden. Lees hieronder een aantal van die tricks!

Uitlijning

Restaurants willen het liefst dat wij keuzes maken op basis van de gerechten en hun ingrediënten. Toch zijn wij geneigd om op zoek te gaan naar het goedkoopste en willen we het liefst alle prijzen vergelijken. Om dit lastiger te maken voor ons gebruiken restaurants vaak gecentreerde teksten met de prijzen direct achter de tekst. Dit zorgt ervoor dat de prijzen niet in verticale rijen precies onder elkaar staan en dus minder makkelijk te vergelijken zijn. 

Verhalend weergeven

Beeldende omschrijvingen van de gerechten doen het goed. Wanneer een omschrijving heel erg volledig is, zijn mensen eerder geneigd om een kostbaar gerecht te bestellen. En hoe langer de omschrijving, hoe groter de kans dat we ook daadwerkelijk het gerecht kiezen. Daarnaast zorgt het geven van een naam aan een gerecht ervoor dat wij er een persoonlijke, vriendelijke toon aan vast knopen. Zeg nou zelf, ‘Sara’s vers gemaakte caesar salade’ klinkt aanlokkelijker dan simpel weg ‘Caesar salade’.

Indeling menukaart

Vaak worden kaders en lijnen gebruikt om alle informatie op de menukaart te ordenen. Het gebruik van veel witregel zorgt voor rust. Daarnaast worden ook allerlei grafische elementen gebruikt om bepaalde gerechten eruit te laten springen, bijvoorbeeld door ze een andere kaderkleur te geven. De gerechten die in opvallende, losstaande kaders staan zijn hoogstwaarschijnlijk de meest exclusieve en winstgevende gerechten voor restaurants. Door deze zo opvallend weer te geven, zijn wij eerder geneigd om ze te kiezen.

Ronde bedragen

Ronde bedragen worden geassocieerd met een hogere kwaliteit, het gevoel dat je waar krijgt voor je geld. Bovendien ogen ronde bedragen chiquer en leiden ze tot minder afleiding dan bedragen op twee decimalen. Daarnaast vindt ons brein het makkelijker om ronde bedragen te verwerken. Dit in combinatie met een extreem duur gerecht op de menulijst, maakt dat het lijkt dat de andere gerechten ineens erg redelijk geprijsd zijn en we meer uitgeven.

Geen euroteken

Grote kans dat een euroteken jou afschrikt. De associatie die we hebben met het teken, de ‘pijn’ die gepaard gaat met het uitgeven van geld, wordt verzacht wanneer prijzen zonder eurotekens weergegeven worden. Uit onderzoek is ook gebleken dat bij restaurants die geen valutatekens gebruiken in hun menukaarten, meer geld uitgegeven wordt.