Op bezoek bij de Incentronauten op Planet Happiness

Op vrijdag 23 juni is Kweek op uitnodiging van oud-Kweek’er Anne Vullinghs op bezoek geweest bij Incentro in Amsterdam. Incentro is een grote IT-dienstverlener die projecten doet voor grote opdrachtgevers in Nederland. Tijdens het bezoek kregen we een rondleiding door het kantoor, een uitleg over het bedrijf en werkten we aan een interessante case.

 
 

Incentro

Incentro is niet zomaar een IT-bedrijf, maar onderscheidt zich op verschillende manieren. Allereerst is er in de organisatiestructuur sprake van weinig hiërarchie. Op  een kantoor werken nooit meer dan 50 mensen, zodat er altijd een kleinschalige cultuur heerst op de kantoren. Alle verschillende kantoren hebben een specialisatie ontwikkeld. Zo is er een kantoor voor apps, data, websites, etc. De vestiging in Amsterdam is gespecialiseerd in online oplossingen. De verschillende kantoren werken allemaal erg zelfstandig. Zo  is er geen hoofdkantoor met managers, HR-afdelingen, marketingafdelingen, etc.

Misschien wel het meest opvallend aan Incentro is de bedrijfscultuur, met een sterkte focus op het geluk van medewerkers. De filosofie is gebaseerd op wetenschappelijk model, maar komt er kort gezegd op neer dat tevreden medewerkers betere output leveren en zo dus leiden tot meer tevreden klanten. Die filosofie leidt er toe dat er een informele sfeer heerst op de werkvloer. Er is een deel van de werkvloer ingericht om te gamen, tafelvoetbal te spelen of uit te kijken over de wateren van de Amsterdamse houthavens. Daarnaast zwerven er nog een aantal ballonnen over de werkvloer die herinneren aan het feestje dat gisterenavond plaatsvond.

hero

 

De case

Omdat de kantoren (of zoals ze zelf zeggen ‘de cellen’) bij Incentro erg zelfstandig opereren kan het lastig zijn om bepaalde interne processen te regelen. Zo heeft de marketing van Incentro de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Waar de cellen eerst vooral zelf opereerden, heeft het kantoor in Amsterdam daar recentelijk de leiding in genomen. Als gevolg daarvan is de website vernieuwd, hebben social media een impuls gekregen en zijn andere marketingkanalen verder ontwikkeld. De marketing is voor Incentro niet altijd even makkelijk, want hoe bepaal je wat succesvolle kanalen zijn en welke content goed werkt? Een bedrijfs dat op basis van impulsaankopen transacties verricht kan eenvoudig meten welke strategieën goed werken. Voor een bedrijf dat grote projecten doet die vaak lange tijd aan voorbereiding en uitvoering vragen, is het lastig te bepalen welke marketingkanalen hebben bijgedragen aan het binnenhalen/overtuigen van de klant. Incentro zet dus vooral in op branding.
 
De uitdaging aan ons: Bedenk een nieuwe strategie om de kanalen Facebook en LinkedIn succesvoller in te zetten. In groepjes gingen we uit elkaar om over deze opdracht na te denken. De uitwerking liep erg uiteen. Waar het ene groepje meer conceptueel nadacht over de ervaring en beleving van de klant, ging het andere groepjes meer aan de slag met de verschillen tussen Facebook en LinkedIn en hoe die te gebruiken. Resultaat: veel bruikbare ideeën en tips voor Incentro om mee aan de slag te gaan. Dus mocht je binnenkort lachende baby’s voorbij zien komen in een campagne van Incentro, weet dan dat Kweek daar deels voor verantwoordelijk is 😉

IMG_8838