Een dagje buurten bij Google

Google: de grootste en meest top of mind zoekmachine die er is, en eigenlijk is het nog veel meer dan dat alleen. Met meer dan 50.000 werknemers verdeeld over landen in de hele wereld, is Google volledig geïnfiltreerd in ons dagelijkse leven, zonder dat we ons daar nog bewust van zijn. De locatie van Google Amsterdam even opzoeken via Google Maps, dat leidt toch tot een onderdrukt lachje. Deze vestiging, die zich voornamelijk bezighoudt met data analyse en klanten te helpen hun Google ads te optimaliseren, bevindt zich op de Zuidas in Amsterdam, vlakbij andere grote bedrijven en kantoren zoals het ABN AMRO hoofdkantoor. Hoe cool zou het zijn als je hierbinnen eens een kijkje mocht nemen? Na afgelopen vrijdag 10 maart kan ik (samen met 15 medestudenten) zeggen: behoorlijk cool! 

Ik zal eerlijk toegeven, het had iets spannends, op bedrijfsbezoek bij Google. Op uitnodiging van oud Kweek’er Boudewijn mochten wij naar binnen, en kregen we allemaal een persoonlijk toegangsbewijs. Allereerst begonnen we met een rondleiding door het kantoor, dat uit maar liefst 5 verdiepingen bestond. We kregen uitleg over de normen en waarden binnen Google, en dit werd met de rondleiding ook al snel duidelijk: er hing een informele relaxte sfeer. De inrichting van het hele kantoor was gebaseerd op een Hollands thema (inclusief Google-fietsen, een caravan midden in het kantoor, stroopwafels aan het plafond, niks is te gek). Op meerdere plekken waren gyms te vinden waar pilates en yoga kan worden beoefend, en de grote open keukens stimuleren de werknemers om elkaar te ontmoeten en hun ideeën en meningen uit te wisselen.

17236817_1500274446704715_424413401_o     17236832_1500274376704722_1217554958_o

Uit de presentatie die hierop volgde, kwam naar voren dat transparantie een belangrijke pijler is bij Google. Er heerst een sfeer die je het gevoel geeft dat iedereen het goed met elkaar kan vinden, en het motto ‘falen met je vrienden is altijd beter dan met je vijanden’ is hier dan ook niet vreemd. Als we bijvoorbeeld kijken naar de Google Glass, waar Google zo’n 2 jaar geleden de stekker uittrok, is dit niet een mislukking, maar iets waar andere tech-bedrijven op voort kunnen werken. Evenals met de Google Car, wil Google ook anderen binnen deze business inspireren met hun ideeën. Inspireren, motiveren en vrijheid bieden: dat is ook hoe het management omgaat met hun werknemers. Naast het soepele en flexibele management mogen werknemers ook 20% van hun werktijd besteden aan een eigen werkgerelateerd project!

Na een Google Hangout-sessie met oud Kweek’er Svevo, die vertelde over zijn werkzaamheden bij Google in Dublin, bespraken we enkele theorieën die wordt gebruikt bij het oplossen van lastige (online) marketing-vraagstukken. Je kunt dit aan de hand van ‘get – to – by’ doen, oftewel, bepalen wie je publiek is, wat je wilt dat ze doen, en hoe je dat uiteindelijk gaat bewerkstelligen. Een stappenplan dat meer inspeelt op de customer journey is de ‘see – think – do – care’ methode: wanneer en hoe moet je je potentiële klanten benaderen en wat doe je uiteindelijk om de klantrelatie te behouden? Aan de hand van deze methoden gingen we daarna in groepjes werken aan een case. We kregen met opzet een zo vaag mogelijke en vrij in te vullen opdracht: wie bedenkt de beste marketingcampagne voor een denkbeeldig reisbureau? En hoe kun je inspelen op de micro-moments die mensen tegenwoordig hebben op hun smartphone? Uiteindelijk kwamen de studenten met de meest uiteenlopende ideeën: van inspelen op nieuwe social media kanalen, vloggers of partnerships, tot rekening houden met timing en uitbetaling van de 13e maand. Het beste groepje won de ongelofelijk coole en felbegeerde Google notitieblokjes, en ik kan met pijn in mijn hart zeggen dat mijn groepje helaas niet een van die gelukkigen was… 

17237032_1500274473371379_1286703796_o     17311842_1500274410038052_2057184817_o

Gelukkig was mijn verdriet van korte duur, want de dag werd afgesloten met een gezellige Thank God It’s Friday borrel! Toevallig was het thema die middag ‘invite the neighbors’, en konden  we de dag nog even bespreken onder het genot van een lekker hapje en een luxe drankje. Met de nadruk op luxe en veel, want er was bizar veel keuze! Al met al, niet verkeerd om te werken bij Google met al die secundaire arbeidsvoorwaarden 😉

TIP: Bijna afgestudeerd en interesse, of stiekem gewoon altijd al willen werken bij Google? Check https://careers.google.com/how-we-hire/ voor info over hun procedures!