Het is maandagochtend, 7.25 uur precies, mijn wekker gaat af… Met een ruk draai ik me om en probeer zo snel mogelijk het helse kabaal van mijn telefoon uit te zetten. Direct klik ik op het Whatsapp icoontje om mijn niet gelezen berichten van die avond ervoor te lezen. Zonder er ook maar even over na te denken, open ik Facebook en scroll vlug door alle recente posts. Linda, Metro, FrankWachting, en wat stomme filmpjes komen voorbij. Ondertussen is het alweer 7.35 uur. Shit, ik moet nu echt douchen!

Herkenbaar?

Bij mij komt het helaas vaker voor dan dat ik zou willen, waardoor ik soms mijn wekker 10 minuten eerder laat af gaan om maar niet te laat te komen. ‘Smartphoneverslaving’ is officieel geen ziekte, maar ik denk zeker dat ik, en een heleboel andere studenten, hieraan lijden.

Maar waarom doen we dit?

Volgens wetenschappers komt dit omdat we super nieuwsgierig zijn, we willen op de hoogte blijven en bovendien niets missen. Maar wanneer je jezelf toelaat om telkens weer opnieuw de pushmeldingen op je smartphone te bekijken, zorgt dit ervoor dat je je brein hierin ‘traint’. Dit trainen zorgt ervoor dat je continue kijkt of er iets nieuws is binnengekomen (en ontken niet dat je dit niet doet!). Hierdoor wordt het een gewoonte en raak je eraan verslaafd. Het werkt dus eigenlijk als een gokverslaving: iedere keer dat je kijkt, geeft dit een goed gevoel en dat gevoel willen we telkens opnieuw ervaren. Doordat we onze hersenen hierin trainen, maken we het fijne gevoel, alleen maar sterker en sterker. Hersenen ontspannen hierdoor niet en als dit maar lang genoeg doorgaat kun je hier behoorlijk last krijgen.

De oplossing?

Probeer in kleine stappen te beginnen met afbouwen. Ben je ervan bewust dat je vaak op je telefoon kijkt. Ben je bijvoorbeeld met een taak bezig, laat jezelf dan niet toe om te kijken. Wanneer je dit een tijdje doet zul je merken dat het trainen van die hersenen ook de andere kant op kan gaan. Je zult steeds minder bezig zijn met het continu willen weten of er iets is binnengekomen. Op deze manier kunnen we sneller klaar zijn met taken EN gezelliger zijn voor onze omgeving, een win-win-situatie dus!

Nog een aantal tips voor de verslaafden onder ons:

  • Gebruik je telefoon niet als wekker;
  • Bekijk bepaalde apps (Facebook, mail, Instagram) alleen op sommige momenten op de dag;
  • Demp pushmeldingen of zet ze uit;
  • Als je met een taak bezig bent (dus tv kijken, opdracht maken, leren) leg je telefoon (ver!) weg.

Ps. Deze blog is geschreven zonder telefoon in de buurt, proud! 🙂