Het is misschien niet het eerste wat er in je opkomt als je denkt aan LinkedIn, maar dit sociale medium schijnt steeds vaker gebruikt te worden om te flirten. Op zich niet gek, als je je bedenkt dat de meeste sociale media tegenwoordig werken met afgeschermde inhoud en dat je op LinkedIn zelfs een bericht krijgt wie je profiel heeft bekeken. Op internet gaan al verschillende verhalen rond van opvallende ervaringen en mensen die het fenomeen proberen te verklaren.

Zakelijk flirten
LinkedIn is natuurlijk in eerste instantie bedoeld als zakelijk platform. Een online CV, een manier om in contact te blijven met je weak ties en een ontmoetingsplaats voor werknemers en werkzoekenden. Ook in het bedrijfsleven is een zekere mate van ‘flirten’ niet ongebruikelijk. Kort voor een vergadering nog even kijken wie er straks tegenover je aan tafel zit. Niks mis mee natuurlijk. Voor een sollicitatiegesprek even laten zien dat je aanwezig bent in de digitale zakenwereld en daarmee zorgen dat er een zekere mate van herkenning optreedt als de werkgever je in real life ontmoet? Tot zo ver niks schokkends, maar wat als er meer achter zit?

Je gezicht laten zien
Ben je wel eens meerdere keren bekeken door dezelfde persoon in een korte tijd? Hij of zij zal vast niet steeds opnieuw die specifieke informatie over jou nodig hebben gehad. Opvallend veel endorsements terwijl je weet dat deze persoon geen kennis heeft van jouw vaardigheden? Grote kans dat er meer achter zit dan bij de gebruikelijke profielbezoeken op je pagina. Op zich is het natuurlijk geen vreemd idee, de meeste relaties ontstaan immers al jaren op de werkvloer.

Het eerste (verbale) contact
Naast het laten zien van je gezicht wordt het ook steeds meer geaccepteerd om vreemden een berichtje te sturen op LinkedIn. Iemand feliciteren met een nieuwe baan, een complimentje over een leuke training die je hebt gevolgd of een lezing waar je bij aanwezig was. Het eerste contact is natuurlijk makkelijk gelegd. Waar het in real life nog wel eens lastig is om iemand aan te spreken, ligt de drempel online natuurlijk een stuk lager. Een berichtje is zo getypt. Leuke reactie? Dan volgt de rest volgt vanzelf (of niet). Geen reactie? Ook duidelijk.

Een grijs gebied
Zoals met veel dingen is de werkelijkheid niet zwart-wit. Dat complimentje over die training? Zakelijk bedoeld waarschijnlijk en geen directe aanleiding om toekomstplannen te maken. Maar wat als dat complimentje over andere dingen gaat? Complimenten over wat je bereikt hebt, complimenten over hoe je dat bereikt hebt, complimenten over je gedrag, complimenten over je persoonlijkheid, complimenten over je uiterlijk? Wat mag wel en wat mag niet? In principe gelden er op LinkedIn geen andere regels dan in de echte wereld. Een flirt is prima, zolang je ook maar weet dat je moet kappen als er geen interesse is. De zakelijke samenwerking staat op 1, de manier waarop je samenwerkt is daar ondergeschikt aan. Natuurlijk is er één groot verschil tussen LinkedIn en de fysieke werkvloer: op LinkedIn staat alles zwart-op-wit!

De gevaren
Een verkeerde opmerking gemaakt? Oeps, nu maar hopen dat de ander het links laat liggen. Een printscreen is namelijk zo gemaakt en voor je het weet kan iedereen (binnen of zelfs buiten het bedrijf) meegenieten van jouw blauwtje. Nu zal dat waarschijnlijk niet vaak voorkomen als je het een beetje tactisch aanpakt. Het grootste gevaar is misschien nog wel dat de samenwerking gaat lijden onder die misstap. Een ongemakkelijke situatie, wanneer iemand niet reageert op je berichtje en je vervolgens wel samen om tafel moet zitten… oeps. Alhoewel, dergelijke situaties komen natuurlijk al jaren voor in de offline wereld, daar kunnen we LinkedIn niet echt de schuld van geven.