De kracht van papier

Waarom ik als Projectleider Web & Media niet alles digitaal doe.

In de rol van projectleider Web & Media hou ik me veel bezig met zaken als het bouwen van websites, social media-strategieën en het ontwerpen van diverse Printmedia . Je verwacht van zulke mensen waarschijnlijk dat ze veel doen met computers, tablets en andere devices. Tot op zekere hoogte is dat waar, maar toch zijn er dingen die ik liever op papier doe.

De voordelen van digitaal

Een wereld zonder digitale hulpmiddelen kan ik me niet meer voorstellen. Vooral qua mail, agenda en documenten ben ik volledig in de cloud. Je kunt je toch niet meer voorstellen dat je documenten ergens op 1 apparaat staan, en je er op een andere locatie niet bij kan. Dat maakt het ook mogelijk om al je documenten en informatie altijd bij te hebben. In de trein, in een cafe, bij een vergadering: Waar je ook bent, je hebt altijd de benodigde documenten bij de hand, een mailtje is zo teruggezocht en binnen 2 minuten is een agenda-afspraak verzet en is iedereen op de hoogte.

De voordelen van papier

Toch kunnen we niet zomaar volledig overstappen naar een digitale wereld, want papier heeft ook zijn kwaliteiten. Zo blijkt dat studenten die aantekeningen maken op papier de stof beter onthouden dan studenten die aantekening maken op een laptop. Dat zou komen doordat je op papier gedwongen bent tot een zeker mate van samenvatten, omdat je niet zo snel kan schrijven als een docent praat. Via een laptop kun je iets letterlijk uittypen, waardoor het niet meer nodig is om de inhoud cognitief te verwerken.

Diezelfde cognitieve verwerking speelt ook een rol bij het lezen van teksten. Bij grote teksten kies er vaak voor om ze uit te printen en op papier te lezen. Misschien niet goed voor het milieu, maar daardoor verwerk je de inhoud meer dan wanneer je iets digitaal leest. De verklaring hiervoor is dat je gewend bent om dingen van een scherm te scannen, op zoek naar de informatie die je zoekt. Op papier lees je de zinnen van begin tot eind, waardoor je meer oog hebt voor details. Deze kennis is volgens mij niet bij alle marketeers bekend, want die verschuiven de nadruk steeds meer naar digitaal.

Lekker krassen

Muriel vertelde al eens in een blog wat een fijn gevoel het is om in Wunderlist een taak af te vinken. De bijbehorende ‘ping’ is als het ware via conditionering verbonden aan het positieve gevoel dat je iets belangrijks hebt afgerond. Datzelfde gevoel heb ik met to-do lijstjes op papier. Het nadeel t.o.v. digitaal is dat je lijstjes vaak rommelig worden als je veel dingen wegstreept en bijschrijft. Dat krassen is daarentegen wel een enorm fijn gevoel. Elke gek z’n gebrek zeg maar.

Wat papier vertelt

Misschien is het persoonlijk, maar ik heb iets met papier. Heb je wel eens goed naar papier gekeken? Je denkt misschien dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is zeker niet waar. Dik papier geeft een gevoel van luxe, waarmee je documenten meteen wat extra klasse meegeeft. Dat is overigens echt bewezen, de inhoud van een document wordt beter beoordeeld als je het op dikker papier drukt.

Daarnaast bestaan er nog vele verschillende kleuren. Zo geeft bruin papier het idee dat je milieubewust bent. Dat hoeft niet ook echt zo te zijn, want het wordt tegenwoordig vaak als marketinginstrument gebruikt.

Moraal van dit verhaal: vergeet niet wat een mooi product papier eigenlijk is, en wat het voor je boodschap kan doen.