De feestdagen zitten erop. Na twee (of meer) kerstdiners, oliebollen en een glaasje champagne, beginnen we allemaal vol goede moed aan het nieuwe jaar. Namens Kweek nog de beste wensen voor 2016!

Bij een jaarwisseling horen een aantal tradities. Naast nieuwjaarsborrels, goede voornemens en de start van de uitverkoop word je in deze periode overspoeld met lijstjes. Wat waren de hoogtepunten van 2015 en welke trends gaan we zien in 2016? Geen zin om alle lijstjes door te werken? Ik geef je een korte samenvatting van de 3 online ontwikkelingen die mij het meest interesseren.

Wearables

Wearables worden al een tijdje genoemd als een ontwikkeling die een vlucht gaat nemen. Vooralsnog blijft dat uit, wat misschien te maken heeft met de hoge koste tegenover beperkte voordelen. De mogelijke toepassingen gaan echter toenemen. Apple biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je eigen medische dossier bij te houden, door verschillende apparaten te koppelen. Dat kan al met een horloge die je hartslag en bloeddruk meet, maar bijvoorbeeld ook met een weegschaal die je BMI en vetpercentage bijhoudt. Wat voor het succes van wearables misschien nog wel belangrijker is dan het toevoegen van functies, is het dalen van de kosten. Nu moet je niet verwachten dat de Apple Watch zomaar goedkoper zal worden, maar er ontstaan wel steeds meer goedkopere alternatieven. Zo kun je via bekende Chinese websites al een smartwatch bestellen voor omgerekend 20 euro. Ik wil niet zeggen dat dit een vergelijkbare kwaliteit is natuurlijk, maar gelukkig bestaat er tussen deze twee uitersten ook nog een middensegment.

Omnichannel retailing

De term omnichannel retailing wordt al een tijdje gebruikt, maar de uitvoering bleef toch echt achter. Even ter verduidelijking, omnichannel retailing is de 2.0 versie van multichannel retailing. Waar multichannel refereert naar klantcontact via meerdere (multi) kanalen, hebben omnichannel retailers de illusie dat ze via alle (omni) mogelijke kanalen contact hebben met hun klanten. Mooie ambitie, maar hoe realistisch is dat? Een whatsappje naar de lokale supermarkt of dat ene product op voorraad is? Ik zie het toch niet helemaal voor me. Nu ben ik misschien wat kritisch over dat ‘omni’ stukje, maar de doelstellingen op het gebied van omnichannel zijn erg positief. Zo is een van de gouden regels van multichannel retailing (want in die fase zitten we wat mij betreft nog steeds) dat de boodschap via alle kanalen hetzelfde moet zijn. Dat vraagt om goede CRM systemen, een duidelijke maar toch flexibele media-planning en een organisatie waarin alle neuzen dezelfde kant op staan. Pas als die basis op orde is kunnen er nieuwe kanalen worden toegevoegd. Een aantal leuke voorbeelden daarvan zijn al te zien. Bij het TV programma Pauw stuur je je antwoord op de vraag van de dag niet via mail of sms, maar via whatsapp. Laten we hopen dat bedrijven de basis op orde hebben. Dan gaan we in 2016 meer kanalen toegevoegd zien worden aan de multichannel basis.

Cash voor je content

Over een aantal jaar verklaren we onszelf waarschijnlijk voor gek. Jarenlang hebben we content online geslingerd waar bedrijven geld aan verdienen. Niet alleen wat we bewust plaatsten, maar ook onze locatiegegevens, met wie we mailen, etc. Dit deden we in ruil voor diensten die deze bedrijven leveren, maar de waarde van onze content lijken we niet helemaal door te hebben. Big Data giganten als Google en Facebook verdienen enorme hoeveelheden geld met wat ze over ons weten. De waarde van die gegevens is moeilijk in te schatten, wat wel bleek uit de sterk fluctuerende koers van Facebook na de beursgang. Niemand wist wat zo’n stukje Facebook nou eigenlijk waard zou moeten zijn. Toch worden er eerste stappen gezet om een waarde te koppelen aan persoonlijke data. Zo is in Maleisië de app Gaption ontwikkeld. Gaption is een sociaal netwerk waarbij je betaald krijgt voor de content die je plaatst. Nu moet je geen gouden bergen verwachten, want je ontvangt maar een deel van wat het bedrijf aan jouw content verdient. De echte (markt)waarde van je content zal duidelijk worden als meerdere initiatieven op dit gebied gaan concurreren. En jawel hoor, de eerste concurrent dient zich al aan. Tsū (spreek uit als “Sue”) belooft je 90% van wat er aan je verdiend wordt terug te betalen. Nu is een sociaal netwerk niet zomaar geaccepteerd binnen de status quo; een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden dus.

Ook benieuwd wat 2016 ons gaat brengen? Ik in ieder geval wel. In toekomstige blogs hou ik je op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe trends!