Hier een paar tips die je kunnen helpen je website te verbeteren, afkomstig uit verschillende artikelen en infographics die afgelopen tijd verschenen.

Bezoekers surfen sneller over je website met plakkende menu’s

Plakkende (sticky of fixed) menu’s bewegen met je mee als je scrollt zodat ze nooit uit beeld raken. Ene Hyrum Denney deed onderzoek en vond dat bezoekers 22% sneller door je website klikken als je een plakkend menu hebt gebruikt. Ook bleek dat websites met het plakkende menu de voorkeur hadden van alle deelnemers aan het onderzoek. Ze vonden die websites makkelijker of sneller te gebruiken. Waarom? Daar konden ze geen antwoord op geven.

Zorg voor een duidelijke structuur

Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers op je website. Het is altijd goed om te leren van de fouten van anderen. Kissmetrics zet in een infographic 5 redenen op een rij die verklaren waarom mensen websites verlaten:

  1. Slechte navigatie
  2. Te veel advertenties
  3. Slechte structuur
  4. Opdringerige geluidjes en video’s
  5. Verplichte registratie

Is één van de bovenstaande punten van toepassing op jouw website? Dan vind je in de infographic ook tips om het probleem op te lossen. Wel zo handig.

Foto’s over de volledige achtergrond kunnen helpen je bezoekers tot actie over te gaan

Foto’s die de achtergrond vullen kunnen helpen een verhaal over te brengen, aandacht te trekken en bezoekers te motiveren tot actie over te gaan. Dat zegt Sabina Idler op het blog van Usabilla.

Bezoekers houden van een simpel en herkenbaar ontwerp

Je website moet een geweldige eerste indruk achterlaten. En bezoekers hebben al gauw een indruk gevormd van je website. Al tussen de 17 en 50 miliseconden. En dat is snel. Eén keer met je ogen knipperen duurt al meer dan 100 miliseconden. Hoe kun je zorgen dat mensen een goede indruk krijgen van je website in zo’n korte tijd? Zorg voor een simpel en herkenbaar ontwerp, daar houden bezoekers van.

Stuur je nieuwsbrief tussen 08.00 en 09.00 uur

Dan openen de meeste mensen je nieuwsbrief. En ze klikken dan ook het vaakst op de links die je erin hebt gezet. Ben je geen ochtendmens? Stuur dan e-mail tussen 15.00 en 20.00 als je wilt dat de nieuwsbrief geopend wordt. En voor 16.00 uur als je wilt dat ze ook op de links klikken.