Kop met schouders

Jawohl – we hebben weer een publicatie gescoord. Tom van Nuenen benaderde ons voor een vraaggesprek, wij hapten. Het werd een alleraardigst stuk (!):

Kweek is een kersvers communicatiebureau van Communicatie- en Informatiewetenschap, in december 2008 opgericht door studenten en bedoeld voor studenten. Een profielschets van deze ambitieuze onderneming.


Tom van Nuenen

Waar een studiereis al niet goed voor is. Kweek is door vijf enthousiaste studenten op poten gezet dankzij een excursie naar Berlijn in 2007, waar het vijftal inspiratie opdeed bij andere bedrijven. Als jong communicatiebureau, dat klanten adviseert over teksten en websites, valt Kweek in de economische crisistijd helaas niet met haar neus in de boter. Het bureau onderscheidt zich echter door haar samenstelling.

Gemotiveerde studenten kunnen zich aanmelden op de site (www.kweekcommunicatie.nl), waarna ze per opdracht betaald ingezet worden op basis van hun studie en expertise. Professoren op het vakgebied ondersteunen en geven desgevraagd advies.

De structuur werpt zijn vruchten af; een paar maanden na de oprichting heeft Kweek al haar eigen kamer. Helemaal boven in het Dantegebouw en tegenover het koffiezetapparaat. Pim Nauts, masterstudent Human aspects of information technology en voorzitter van Kweek, vertelt over de totstandkoming.

“Het heeft even geduurd. We zijn in april 2007 al begonnen met dit plan, maar stuitten op nogal wat bureaucratische ellende. Zo geeft de universiteit altijd aan dat ze geld willen steken in dit soort ideeën, maar er bleek een verschil tussen wat gepropageerd en wat daadwerkelijk gefaciliteerd wordt. Gelukkig zijn er een paar mensen geweest die binnen hun grenzen alles voor ons gedaan hebben wat ze konden.”

En niet zonder resultaat: inmiddels ligt Kweek op de rails. “Het gaat nu prima, er is al een aantal opdrachten afgerond. We tellen op het moment 45 inschrijvingen, vooral van studenten Bedrijfscommunicatie en digitale media en Taal en communicatie.” Meteen voegt hij toe: “Maar iedereen is welkom!”

Kweek wil studenten een kans geven zichzelf te bewijzen. “Universiteiten richten zich natuurlijk op de theorie, maar vooral in deze branche hebben studenten die klaar zijn met hun opleiding vaak te weinig praktijkervaring. Je hoeft de deur niet uitgeweest te zijn om af te studeren.

Wij willen zorgen dat studenten de opgestoken kennis ook meteen in praktijk kunnen brengen. Als stichting streven we verder niet naar winst; de opbrengsten gaan naar seminars en workshops – studentendoelen die de kennis van zaken vergroten. Op die manier creëren we een leertraject.”

Een nobel streven, maar ook praktisch: de focus op kennisvergaring maakt dat Kweek elke opdracht anders aan kan pakken. Studenten met specifieke kennis worden als ‘seniors’ ingezet, die de minder ervaren ‘juniors’ kunnen aansturen bij de uitvoering. Hierdoor verschilt de samenstelling per opdracht en kan iedereen ervaring opdoen.

Dat dit dus niet de gearriveerde professionals zijn die bedrijven normaliter inhuren maakt volgens Nauts niet uit; studenten hebben ook hun voordelen. “Ze hebben nog geen last van beroepsdeformatie, ze zijn theoretisch onderlegd en natuurlijk ligt het tarief lager. Genoeg redenen, lijkt me zo.” [TvN]