Adblockers: een toekomst zonder advertenties?

In september was het nog groot nieuws: in de nieuwste versie van iOS zouden adblockers toegestaan worden. Internetuitgevers hielden hun hart vast. Was dit het einde van van hun verdienmodel? Inmiddels zijn we 2 maanden verder en de Apocalyps die werd voorspeld bleef uit. Hoe ziet de toekomst van het internet eruit en wordt het tijd voor nieuwe vormen van inkomsten?

Adverteren als verdienmodel

De allereerste internetadvertentie werd in september 1993 verkocht aan een advocatenkantoor. Van personalisatie was nog geen sprake, de advertentie was een statisch onderdeel van de website. Vijf jaar later begon Yahoo met het verkopen van advertenties op basis van zoekwoorden. Beide vormen van adverteren worden nog steeds gebruikt, maar professionele adverteerders weten dat dit niet de beste manier is om je doelgroep te bereiken. De meest recente ontwikkeling op het gebied van personalisatie is gedragsgerichte targeting. Door het online gedrag van gebruikers bij te houden wordt een profiel opgesteld. Op basis daarvan kunnen advertenties en overtuigingsstrategieën worden toegepast. Geschaard onder de ontwikkeling van Big Data beloofde deze strategie gouden bergen aan de reclame-industrie. Wat daarvan terecht zal komen is de vraag, maar een ding staat vast: online adverteren is big business. In 2015 werd er wereldwijd ruim 611 miljard(!) dollar omgezet in de online advertentiewereld.

Het gebruik van adblockers

Dat advertenties tot ergernis leiden bij gebruikers is geen verrassing. De meeste mensen ontwikkelen zogenaamde reclameblindheid om niet gek te worden van al die advertenties. Dit is bij adverteerders niet onopgemerkt gebleven, wat heeft geleid tot de meest creatieve manieren om op te vallen. Uit elke hoek van je scherm kan onverwacht een schreeuw om aandacht verschijnen, en de knop om ze weg te krijgen lijkt steeds beter verstopt te worden. Om deze ontwikkeling te stoppen zijn adblockers ontstaan. Voor elk platform en elke browser zijn ze inmiddels beschikbaar. Hoewel veel gebruikers de weg naar adblockers nog niet hebben gevonden, maakt de reclame-industrie zich er wel grote zorgen om. Moeten zij op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen?

Alternatieve verdienmodellen

De manier waarop je online geld verdient is sterk afhankelijk van de producten of diensten die je levert. Webshops verdienen hun geld met de producten die ze verkopen en voor veel bedrijven is wat ze online doen simpelweg een kostenpost, ze verdienen hun geld offline. Voor wie dit geen optie is blijven er een aantal alternatieven over om geld te verdienen aan de content die ze online zetten.

Het abonnementsmodel

Een van de eenvoudigste en meest transparante manieren om geld te verdienen is het  abonnementsmodel. Voor een vast bedrag per maand krijg je toegang tot content, producten of diensten. Online wordt deze manier van geld verdienen vooral gebruikt door kranten en tijdschriften, maar ook streamingdiensten als Spotify en Netflix verdienen hun geld met jouw maandelijkse betaling.

Advertorials

Advertorials zijn artikelen die eruit zien als reguliere content, maar waarvoor een opdrachtgever heeft betaald. Online wordt dit principe steeds vaker toegepast. Vloggers en Bloggers krijgen producten opgestuurd met de vraag om er iets over te vertellen. Als consument heb je vaak wel door dat er sprake is van reclame, maar kun je jezelf ertegen verzetten?

Freemiums

Het idee van freemiums is dat je je product in een afgeslankte vorm gratis weggeeft. Deze afgeslankte vorm wordt zo vormgegeven dat er bij de gebruiker een behoefte ontstaat naar meer. Vervolgens kan de aanbieder de volledige versie tegen betaling verkopen. Dit model wordt veel gebruikt in games. Ben je net lekker bezig, moet je ineens betalen om door te kunnen naar een volgend level. Andere manieren waarop dit model online gebruikt worden zijn het aanbieden van gratis opslagruimte in de cloud (die natuurlijk al snel niet meer genoeg is), of het beperken van de mogelijkheden in bijvoorbeeld Spotify.

De Toekomst

Of online advertenties echt voorgoed zullen verdwijnen is maar de vraag. Adverteerders zullen steeds creatievere manieren vinden om de adblockers te omzeilen, en hun producten onder de aandacht te brengen. Daarnaast gaan er inmiddels geruchten dat bekende adblockers geld vragen aan adverteerders om toch advertenties weer te geven. Of deze vorm van geld verdienen legaal is, is nog maar de vraag. Het zou in ieder geval wel betekenen dat advertenties niet voorgoed zijn verdwenen. De ideologieën van adblockers zijn dan misschien mooi, over 1 ding hebben ze niet nagedacht: hun eigen verdienmodel.