Communiceren met… Jojanneke

Aan het woord in deze eerste ‘aflevering’: Jojanneke van den Bosch (@jojanneke) van Eos Online Communicatie. Zij is een veelgevraagd adviseur op het gebied van online communicatie, internetstrategieën, sociale media, corporate blogging… ‘the whole nine yards’ dus. Een paar vragen!

Hoe ben je in de communicatiewereld beland? En vanwaar je affiniteit met online communicatie?

Na mijn studie Grafisch en Interactief Ontwerpen aan de kunstacademie (1998 afgestudeerd) begon ik met freelancen. Ik ben in 1994 begonnen met html-programmeren (websites bouwen). Het was geweldig! Ik merkte dat mijn opdrachtgevers mijn vragen prikkelend vonden en hen stimuleerden verder te denken dan ‘your basic folder’.

Ik werd via mijn netwerk binnen een jaar gescout als communicatieadviseur. Daarbij heb ik internet nooit uit het oog verloren, het groeide met me mee. Met grote verbazing heb ik gadegeslagen dat communicatieprofessionals internetstrategie en -toepassingen maar mondjesmaat omarmden. Daar lag een missie! Zo is het gekomen. The rest is history.

Wat gaat er vaak mis tijdens het online communiceren? En wat doe je eraan?

Wat ik regelmatig tegenkom als ik een project aantref, is dat de communicatiestrategie wel is beschreven, maar dat de online component niet optimaal de bedrijfsdoelstellingen ondersteunt. Ik probeer die twee zaken beter op elkaar af te stemmen en rol vervolgens een passend middelenspectrum uit. Alles begint met concept en strategie… daarna komen de middelen pas.

Lukraak twitteren of bloggen werkt niet goed genoeg: je moet wel een visie hebben. Waar wil je naartoe? Wat wil je bereiken? Durf te specificeren. Iets anders wat ik soms tegenkom: professionals die geautomatiseerd tweets verzenden om van het klusje af te zijn. Volstrekt niet effectief en een absolute afknapper.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media. Mensen en organisaties duiken massaal bovenop Twitter. Hoe kun je jezelf onderscheiden met je tweets?

Op Twitter zijn diverse zaken van belang:

1: Blijf jezelf. Geef een inkijkje in je leven en werk. Als je iets doet wat niet helemaal bij je past, val je echt door de mand. Wees wie je bent!

2: Geef waardevolle informatie. Durf te geven. Help een ander. Maar geef niet om te ontvangen; het is geen kwestie van ‘voor wat hoort wat’.

3: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

4: Maak gebruik van context. Hashtags kunnen je daar goed bij helpen. Verzin ze ook zelf voor je eigen events of projecten.

Tijdens onze studies Communicatie- en Informatiewetenschappen komen studenten hoofdzakelijk in aanraking met theorie (tenzij ze lid zijn van Kweek, natuurlijk). Hoe komen we beslagen ten ijs in de praktijk? Heb je tips?

Ja, dat blijkt het geheim van de smid, hè. Als je veel over iets leest, wil dat nog niet zeggen dat het in de praktijk vanzelf gaat. Allereerst vind ik dat het onderwijs eerder de praktijk moet inlijven om studenten beter in de praktijk te laten slagen. Onder andere door te participeren in sociale media en er in het curriculum gebruik van maken. En doe dat liefst voordat studenten vrij vliegen na hun afstuderen. Zorg ervoor dat iedereen er profijt van heeft.

Kies bijvoorbeeld een schoolopdracht waarin je sociale media actief gebruikt. Bijvoorbeeld door onderling kennis uit te wisselen en informatie van externen te vergaren (Google Docs is eenvoudig maar efficiënt) en/of samen te schrijven aan een projectplan of uitvoeringsverslag zonder gebruik van e-mail.

Verder kun je, als je communiceert met externe partijen, een Twitterhashtag starten om te oefenen met de kracht van relevantie en te ervaren hoe snel je informatie tot je beschikking kunt hebben. Zelfs zonder Google. Kortom: probeer het praktisch uit op kleine schaal.

Ook handig: kijk naar hoe anderen het doen. Wat werkt? Wat werkt niet? Waar knappen anderen op af? Welke informatie vindt men waardevol? Leer ervan en experimenteer ermee. Voel je niet geïntimideerd; missers maken mag… zolang je er maar ruiterlijk voor uit komt als je iets handiger had moeten aanpakken.

Nog een advies: wees niet bang voor concurrentie! Ik kom dat als gastdocent op hogescholen en universiteiten wel eens tegen: studenten die bang zijn dat hun medestudent er met hun idee vandoor gaat. Zolang je superspecifiek bent heb je niets te vrezen. Als bijvoorbeeld iemand een scriptie over Twitter schrijft terwijl jij dat net had besproken, overstijg je primaire gevoelens dan en vraag dan door naar de context (Twitter en de politiek? Twitter voor ondernemers? Twitter in relatie tot andere sociale media? Twitter en duurzaamheid? De lijst is eindeloos). Je docent zal scherpe context waarderen. En jouw scriptie zal de pan uit rocken.

Verder verwijs ik je graag voor meer informatie over sociale media naar o.a. de volgende blogposts:

>> Presentatie: wat leveren sociale media op?
>> Live social media: #Ballonnetje
>> Online communicatie op afstand: regel het goed
>> Zakelijk twitteren: gewetensvragen en handreikingen
>> Twitter opent site met handige how-to’s voor ondernemers
>> Sociale media uitbannen werkt niet!
>> Social Media Release: persbericht in de 21e eeuw
>> Yes We Can Cross Communicate
>> Aandacht op sociale netwerken: niet smeken!
>> Handig: de Twittergids!
>> Wat Twitter voor bedrijven kan betekenen
>> Web 2.0: wat het concreet oplevert!

Voor studenten die nog meer willen weten; waar ben je online te vinden?

Je kunt me onder andere vinden op mijn blog, op Twitter (@jojanneke) en LinkedIn, en ook ben ik met enige regelmaat te vinden op tweetups en in Seats2Meet in Utrecht.