Vorige week begaf Kweek zich in een andere setting. In plaats van achter de schermen de organisatie van een workshop regelen en meekijken met hoe het gaat, stonden wij letterlijk op het podium. We moesten dus uit onze comfortzone om te leren hoe je overtuigend kunt spreken en vertellen. Ruben Blom heeft ons laten inzien dat de kracht van een verhaal voortkomt uit het contact dat je kunt maken met je publiek, zowel in wat je vertelt en als in hoe je dit vertelt. In dit blog delen wij onze ervaringen en leerzame tips met de presentatietraining van Rotys – Gym for Communicators.

“All I want to do is CHANGE your mind”
Dit is de claim waarmee Ruben zijn training begon. En dat is hem zeker gelukt. Bij een presentatie denken wij als studenten namelijk al snel aan een setting waarbij je voor een werkgroep de resultaten van je onderzoek presenteert. Maar eigenlijk zijn er nog veel meer plekken waar je wilt dat mensen echt naar je luisteren: van een vergadering van je commissie tot het overtuigen van een potentiële werkgever om jou aan te nemen. In elke setting werk je met een verhaal ergens naartoe en wil je iets bereiken bij je publiek. Je moet dus eerst goed contact maken met je publiek en daar gaat het nou juist om! Je kunt zelf heel goed de inhoud bepalen van je verhaal, maar als het publiek geen aandacht voor je heeft valt er weinig te overtuigen. Ga dus vooral na wat hen beweegt, wat ze bezighoudt en wat hun gedachten zijn en laat dát het startpunt zijn van jouw overtuigende verhaal!

Weerleggen en overtuigen met waarden
Je publiek als focuspunt… hoe dan? Ruben had een verrassende kijk hierop. Je moet namelijk nagaan wat de tegenargumenten van je publiek zijn om niet overtuigd te raken van jouw verhaal. Pak bijvoorbeeld vijf tegenargumenten en weerleg ze in jouw presentatie. Hierdoor speel je in op de weerstanden die het publiek kan hebben. Tevens worden zij verrast dat hun gedachten worden beantwoord, wat stapje voor stapje leidt tot het overtuigen van hun meningen. Hierbij is het belangrijk om in te gaan op jouw persoonlijke ervaringen, zodat de connectie tussen jou en het publiek sterker wordt. Omdat zij hierdoor meer open gaan staan voor jouw verhaal, is het belangrijk om je verhaal sterk te eindigen. Doe dit door te eindigen met jouw doel (wat wil je van je publiek?) en de bijbehorende waarden voor jouw publiek (wat levert het hen op?).  

Met deze inzichten zijn wij tot de volgende leerzame tips gekomen:

  1. Leef je goed in in jouw doelgroep. Denk van tevoren na welke gedachten zij kunnen hebben en wat jouw tegenargumenten daarop kunnen zijn om alsnog de aandacht te trekken en hen te kunnen overtuigen.
  2. Maak je verhaal eigen. Probeer de connectie met je publiek aan te gaan door je verhaal een persoonlijk tintje te geven. Vertel bijvoorbeeld je eigen ervaringen of persoonlijke mening.
  3. Eindig altijd met je doel en de bijbehorende waarden voor je publiek.

Een eye-opener
De training was een ware eye-opener voor ons. Op het begin van de training waren wij voornamelijk bezig met het goed kunnen vertellen van ons verhaal. Hierdoor ben je meer met jezelf bezig dan met het publiek. Het was gaaf om te zien dat je beter je verhaal kunt overbrengen zowel in verbale of non-verbale communicatie, als je meer de focus legt op het publiek. Ook zien wij nu de strategie achter een presentatie. Hierdoor word je doelbewuster tijdens het presenteren, wat je een zelfverzekerde houding geeft. Wij vonden het erg leuk om deze training samen met de besturen van Unipartners Tilburg en Integrand Tilburg te mogen doen. Het was een diverse groep met verschillende verhalen, wat elkaar zeker heeft geïnspireerd!

Je kunt nog zoveel leren over beïnvloedingstechnieken, het beste (non)verbale gedrag tijdens een gesprek of hoe je het beste de aandacht van je publiek trekt, maar uiteindelijk denk je daar niet aan als je voor een publiek staat. Hoewel het natuurlijk interessant en leerzaam is wat wij leren bij CIW, is het niet altijd toepasbaar als je er echt moet staan. Deze training gaf ons een andere blik op het overtuigend spreken en wij raden het zeker aan om dit zelf ook een keer te proberen.

Wil jij na het lezen van deze blog ook je presentatie skills verbeteren of je verhaal overtuigender maken? Neem vooral een kijkje op www.rotys.nl voor de mogelijkheden!